Bengtskär voitti majakkabongauskisan

Tämä kesä on ollut varsinainen majakkabongauskesä. Olemme käyneet kesän aikana kolmella majakkasaarella: Uudenkaupungin Isokarissa, Porvoon Söderskärissä ja Kemiönsaaren Bengtskärissä. Viime talvena kävimme Länsi-Turunmaan Utössä ja edellisenä kesänä mökkisaartamme lähinnä olevalla Säpin majakkasaarella Luvialla.

Olemme tutustuneet kaikenkaikkiaan viiteen majakkasaareen, ja päätimme poikani kanssa arvioida kokemuksemme majakkasaarilla. Annoimme kouluarvosanoja 4-10 seuraaville osatekijöille: veneretki majakkasaaareen, retken tarjoilu tai omat eväät, saaren luonto, majakan historia ja majakan ulkonäkö sisältä ja ulkoa.

Eniten pisteitä saivat Bengtskär ja Utö. Toiseksi eniten pisteitä sai Isokari, kolmanneksi  Söderskär ja neljänneksi Säppi.

Bengtskär oli ehdoton voittaja monesta eri syystä. Retkipäivänä sää oli erinomainen: tuuli puhalsi vain 1 tai 2 metriä sekunnissa, aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta, matkaoppaamme Seppo Sällylä kertoi todella kiinnostavasti majakan historiasta, m/s Summersealla tarjoiltu lohikeitto oli hyvää (tosin Isokarilla se oli parasta). Retken aikana bongasimme graniittisen majakan lisäksi vanhan (noin 15-vuotiaan) merikotkan, lukuisia merihanhia, haahkanaaraita ja kesän poikasia (jo nuoria), riskilöitä, merimetsoja, suosirrin ja harmaahylkeet karikolla. Ja näimme myös vapaasukeltajan intohimoisen harrastuksensa parissa eli miehen, joka asuu meidän talossa…

Utössä olimme kahdestaan maaliskuun alkupuolella, kelirikon aikaan. Sää oli aivan toisenlainen kuin Bengtskärin retkipäivänä. Matka m/s Eivorilla oli jännittävä ja kesti lähes viisi tuntia. Kuljimme pimeässä Saaristomeressä jäiden seassa, niin sanotussa rännissä. Ulkomerellä tuuli navakasti. Keskiyöllä saavuimme perille ja majoituimme huoneeseemme. Seuraavana päivänä ja iltana tutkimme saarta. Viikonlopun aikana koimme monta säätä: tiheän sumun, lumimyrskyn ja aurinkoisen poudan.  Myös Utössä tutustuimme oppaan johdolla majakan jännittävään historiaan ja löysimme surullisen kohtalon kokeneen Drakenin muistomerkin.

Isokari keräsi pisteitä jättihyvästä lohikeitosta ja saaristolaisleivästä, punajalkaisista riskilöistä ja lähes henkilökohtaisesta opastuksesta. Söderskärin pisteet tulivat kauniista luodosta ja sen valkoposkihanhiperheistä. Säppi jäi mieleemme kauniina valkoisena kotimajakkana (sijaitsee lähinnä mökkisaartamme), jonka ympäristön tervaleppälehdoissa asustavat Skotlannin Ylämaalta kotoisin olevat lempeät ylämaannaudat. Säpissä eläviä mufloneita emme valitettavasti nähneet.

Uudet majakkabongaukset jäänevät ensi kesään, Utöseen taidamme mennä uudestaan syksyllä.